02 de febrer 2010

L'àlbum il·lustrat o les possibilitats de la relació entre text i imatge

Els àlbums il·lustrats es caracteritzen per la relació de codis visuals i textuals en la transmissió de significat, de manera que esdevenen una porta oberta a la imaginació i una possibilitat de construcció narrativa interessant, també pel que fa a l'aprenentatge visual, tradicionalment oblidat a les escoles, és a dir, el que podríem anomenar "alfabetització visual" en paraules de Matilde Portalés a Quan les paraules es vesteixen de colors: les mil cares de l'àlbum il·lustrat.

A Àlbums i altres lectures (Rosa Sensat, 2007), Teresa Duran també exposa les potencialitats de la relació entre codis que configuren els àlbums il·lustrats:

"L'àlbum seria un gènere narratiu nou, que es pot incloure dins els artefactes culturals de la postmodernitat. [...] L'àlbum esdevé un model de síntesi on es combinen i transformen significativament els diferents llenguatges (oral, textual, visual) que constitueixen el patrimoni literari adreçat als infants" (p. 216-217)


"Un bon àlbum no deixa indiferent el lector. La seva ment no sols ha entrat en contacte amb un relat possible sinó, a més, amb una manera possible de fer un relat" (p. 209)

2 comentaris:

Stel.la ha dit...

M´ha agradat molt aquest article que heu dedicat al gènere de l´ àlbum. Em fascina. I ´esclar, no deixa indiferent...Pèrò primer cal educar la mirada, saber observar...

Hi ha diversos llibres que tracten aquest tema:
"El libro álbum, invención y evolución de un género para niños" publicat pel Banco del libro ,de Veneçuela, molt bo.
I un altre, que me l´aprecio molt: "Lire l´album" ( en francès )de la Sophie Van der Linden, una estudiosa del tema,on fa un estudi molt interessant...

Imagina... ha dit...

El tema de l'àlbum il·lustrat es troba en un camí de constant renovació i estudi. El llibre del Banco del libro és realment molt interessant i a més conté experiències a l'aula al voltant dels àlbums.