18 de maig 2014

La importància del joc lingüístic en les primeres lectures

Imatge de l'acte de presentació de L'abecedari dels oficis
 
Dimecres, 14 de maig, a l'Aula Teresa Buscart de la UVic-UCC es va dur a terme la xerrada "La importància del joc lingüístic en les primeres lectures. Una reflexió de didàctica de la llengua a propòsit del llibre L'abecedari dels oficis", a càrrec d'Isabel Muntañá, mestra de l'escola El Despujol (Les Masies de Voltregà). Un acte conduït per la professora de la Universitat Maica Bernal amb l'objectiu de presentar el llibre i debatre sobre les característiques dels llibres dirigits als primers lectors.

La Isabel Muntañá és una mestra amb un discurs molt sòlid sobre el desenvolupament del llenguatge i el foment de la lectura. Ha treballat amb nens i nenes d'Educació Infantil i Primària, ha fet assessoraments de formació continuada a mestres i ha participat en projectes innovadors sobre didàctica de la llengua i la literatura. Durant la xerrada va reflexionar sobre la necessitat de treballar l'oralitat a l'escola de manera significativa, defugint les converses repetitives i avorrides, i d'entendre que el treball del discurs oral va paral·lel al treball de lectura i d'expressió escrita. 

A continuació es transcriu un fragment del seu discurs, que fa referència al llibre L'abecedari dels oficis:
 
"El text que acompanya cada ofici en fa una definició breu i perfecta utilitzant el joc lingüístic que genera la rima. És un text que pot ser llegit i pot ser escoltat; un text que pot generar conversa i que es pot transformar (només heu de canviar alguna paraula del text per passar ràpidament a l’endevinalla!), o que es pot aprendre. Per què a un nen o a una nena li és fàcil aprendre un poema? Doncs per la musicalitat de la rima. I si se l’aprèn, incorpora vocabulari que millora la seva expressió oral i li facilita la lectura.  

Per tant, els jocs lingüístics no dificulten sinó que faciliten l’arribada d’un missatge, l’adquisició de nou lèxic, la fluïdesa verbal i lectora, i fan sorgir la creativitat de manera inesperada, espontàniament. Deixeu-me que digui també, que són una excel·lent eina per a la integració de l’alumnat nouvingut, precisament perquè permeten vèncer la por al ridícul i acostar-se al llenguatge d’una manera lúdica"

2 comentaris:

Stel.la ha dit...

Aplaudiments amb ritme i necessitat d'aquests primets jocs lingüístics!

Imagina... ha dit...

Gràcies, Stel·la!